Tabloul prezentat în articolul de față reprezintă aproape un fenomen unic în opera lui Leonardo da Vinci, fiind una dintre puținele lucrări ale Maestrului în care sunt documentate rămășițe istorice.

Materialul își propune să adune toate cercetările științifice și istorice din ultimele decenii, care au făcut posibil ca lucrarea să îi fie atribuită Maestrului.

Evenimentele istorice care au dus la realizarea tabloului sunt complexe, aici fiind prezentate etapele importante; chiar mult mai fascinantă pare a fi tehnica de execuție a tabloului, realizat în aceeași perioadă în care Leonardo era angajat în executarea Cinei cea de Taină, comandată de Ludovico Sforza și în care se regăsesc aceleași caracteristici tehnice; de o importanță fundamentală sunt și câteva schițe pe care Leonardo le-a făcut în caietele sale și care vor fi expuse în tablou, menționând evenimente din viața celor două persoane ale căror nume au legătură cu această lucrare: Ludovico Sforza și Lucrezia Crivelli.

Cuvinte cheie: Leonardo da Vinci, Lucrezia Crivelli, Ludovico Sforza, Renaștere, Restaurare, Investigație științifică.

 

Autori:

Maurizio Ziveri - un mare cunoscător al istoriei artei, a dedicat zeci de ani studiindu-l pe Leonardo da Vinci, colaborând de asemenea cu cel mai mare expert în opera lui Leonardo, din lume: Profesorul Carlo Pedretti; cercetător independent 

 Andrea Rossi - specializat în diagnosticarea patrimoniului cultural, a lucrat pe post de conservator științific în cadrul câtorva proiecte de interes național – în Italia, precum restaurarea Villei dei Misteri din Pompei, și ca responsabil al proiectului de cercetare asupra policromiei sculpturilor din colecția Galeriei Uffizi; DI.AR Diagnostica per i Beni Culturali, cercetător independent

 

Caietele restaurării 2020, pp196-207