Articolul de față prezintă intervențiile de conservare – restaurare a icoanelor împărătești din iconostasul bisericii Mănăstirii Berislăvești, datate în secolul al XIX-lea.
Cele patru icoane se înscriu în curentul occidentalizant al epocii și sunt realizate în tehnica ulei, prezentând o tehnică bună, atât a suportului, cât și a stratului pictural.
O execuție tehnică bună constituie în general premiza unei bune conservări în timp. În cazul de față, fiind folosite ca obiecte de cult, și fiind neprotejate corespunzător, icoanele au prezentat deteriorărări tipice acestei categorii de obiecte și urmele unor intervenții agresive, necalificate, care au contribuit major la apariția unor degradări ireversibile.
Astfel, niște obiecte care aveau șansa unei bune conservări în timp și ar fi necesitat doar intervenții minime axate mai mult pe conservarea preventivă, au trecut acum printr-un amplu proces de restaurare, cu grad mare de dificultate în ceea ce privește intervențiile selective de curățare a repictărilor, a materiilor ajunse accidental pe suprafață și a diferitelor tipuri de depuneri.
Autor:
Anca Necșoi – Absolventă a Universității Naționale de Arte din București în anul 2008. Certificat de restaurator bunuri culturale – pictură pe lemn, tempera și ulei, lemn policrom, 2018. Pentru intervenții pe icoane a participat la: restaurarea iconostasului bisericii „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”, din satul Robești, comuna Câineni, județul Vâlcea; restaurarea icoanelor din iconostasul Bisericii Amzei, cu hramul „Sfântul Nicolae”, din București; restaurarea iconostasului „Schitului Berislăvești”, județul Vâlcea, restaurarea ușilor pictate aparținând imobilului monument istoric
din Str. Plantelor nr.4, București, ș.a.
Caietele restaurării 2021, pp. 250-269