Prin această lucrare se dorește prezentarea procesului de conservare și restaurare a două picturi în tehnica ulei pe pânză, operațiuni efectuate pe parcursul anului universitar 2020-2021 în cadrul unei colaborări dintre Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca (UAD) și Complexul Muzeal Arad (CMA). Intervențiile au fost realizate de către studentele Dorottya Pattus și Dorottya Czernák (anul III Licență), sub coordonarea restauratorilor Ioan Paul Colta (CMA) și Adrian Rauca (UAD). Cele două portrete care fac subiectul acestui studiu de caz sunt semnate de Theodor Aman, respectiv Mihail Dan și provin din colecția CMA. Lucrările sunt unele remarcabile nu doar datorită autorilor lor sau din punct de vedere tehnic, ci și dintr-o perspectivă istorică, iar similaritățile dintre cele două picturi se explică atât prin stilul epocii cât și prin relația dintre maestru și discipol, respectiv influența lui Theodor Aman asupra elevului său. Articolul va prezenta întregul proces de conservare și restaurare, de la documentația istorică și investigațiile preliminare non-invazive, la prezentarea detaliată a stării de conservare cu accent pe restaurările anterioare și încheind cu metodologia de conservare și restaurare, de la prima operațiune – desprăfuirea generală, până la vernisarea finală.
Autori:
Adrian Rauca – conf. univ. dr. UAD Cluj-Napoca, Departamentul Conservare și Restaurareâ
Ioan Paul Colta – dr. expert restaurator pictură, Complexul Muzeal Arad
Dorottya Pattus – studentă anul III Licență, UAD Cluj-Napoca, Departamentul Conservare și Restaurare
Dorottya Czernák – studentă anul III Licență, UAD Cluj-Napoca, Departamentul Conservare și Restaurare
Caietele restaurării 2021, pp. 268-285