Relația dintre arhitectură și componentele artistice, la monumente – Feedback (2023)

Participanții la modulul de ateliere online desfășurat în 2023 au avut posibilitatea de a oferi un feedback la finalul atelierelor.

„Un curs care aduce aproape diferitele discipline conexe unui proiect de restaurare.” (Marius Moldovan)

„Un curs util în pregătirea profesională continuă de arhitect specialist atestat monumente istorice. În practica profesională curentă nu am avut ocazia de a mă întâlni cu multitudinea de situații prezentate de lectori. Cursul a oferit ocazia de a interacționa cu specialiști practicanți și de a afla și opinia lor în situații comune, atât în proiectare cât și în execuție. Am înțeles mai bine aspecte administrative și practice de organizare a părții de studii pentru ca întregul proiect complex să se desfășoare în bune condiții. De asemenea, cursul a facilitat și componenta de networking interprofesională.” (R.Z., arhitect)

„Prezentări foarte interesante, informații complete și competente.” (Oana Silvia Comanescu, restaurator pictură murală)

„Consider că acest proiect pilot, deși în mare parte adresat tinerilor arhitecți, a fost extrem de util și colegilor care lucrează în domeniu, dar sunt de alte specialități, tocmai pentru a putea înțelege mai bine tot procesul per ansamblu. Ca biolog am dorit sa aflu cât mai multe despre un dosar de restaurare și cum sunt corelate toate datele referitoare la un monument și, de asemenea, cum pot toate specialitățile să lucreze împreuna mai bine și să se folosească fiecare de rezultatele celuilalt.” (Oana Mirela Chachula, biolog)

„Atelierele organizate de ACS au ajutat la întipărirea unei imagini de ansamblu asupra abordării corecte, respectuoase și sensibile a unui proiect de intervenție, de reabilitare sau restaurare a unei construcții existente. Prețuim sprijinului specialiștilor și experților dedicați care ne-au împărtășit din pasiunea și cunoștințele lor, molipsindu-ne cu entuziasm în abordarea unor proiecte care de cele mai multe ori inspiră groază prin complexitatea, caracterul și importanța lor.” (I.A. Pătruț, arhitect)

„Modulul de ateliere online din cadrul proiectului “Relația dintre arhitectură și componentele artistice, la monumente” a reprezentat o introducere complexă în ceea ce înseamnă analiza, munca, complexitatea, problemele, dar și soluțiile care apar în momentul în care lucrezi la o clădire istorică sau la un component artistic. Am avut ocazia să aflu informații despre mai multe specialități, lucru care mă va ajuta mai bine în viitor să înțeleg cât de important este să știi de ce colaboratori ai nevoie într-un proiect de arhitectură pe un monument istoric, de când trebuie aceștia să intervină și ce documentație trebuie să știi să ceri de la ei. Cu cât înțelegi mai bine un proiect și etapele prin care acesta trebuie să treacă, cu atât poți să bugetezi mai bine proiectul și, implicit, să îți pregătești beneficiarul pentru investiția care va urma, atât financiar, cât și din punct de vedere organizatoric. Consider caă a fost un modul extrem de util, pe care l-aș recomanda cu drag mai departe celor curioși de a conserva o mică parte de istorie.” (Tiberia M., arhitect)

„Din postura de student, proiectul acesta a reprezentat o cale de aprofundare a noțiunilor ce  ne sunt prezentate în cadrul facultății pe tema conservării si restaurării monumentelor istorice. Mai mult, detalierea complexității intervențiilor și necesitatea lucrului într-o echipă numeroasă au fost printre lucrurile cele mai importante asupra cărora s-a atras atenția, iar acest fapt, dublat de informațiile ample aduse odată cu fiecare atelier, mi-au permis sa mă familiarizez cu domeniul și cu atribuțiile și deciziile arhitectului în contextul intervențiilor pe monumente istorice cu componente artistice.” (stud. arh. Ana-Maria Banu)

„Un demers binevenit, util, interdisciplinar, care aduce la  aceeași masă specialiști și viitori specialiști din subdomeniile întâlnite în cazul proiectelor complexe de restaurare, implicit informații și dialoguri valoroase.” (Alexandra A., arhitect)

„Mă bucur că am avut ocazia să iau parte la acest proiect și consider că, pentru mine, și-a îndeplinit scopul. Atât informațiile teoretice, cât și studiile de caz și discuțiile libere între participanți și invitați au oferit anumite clarificări și direcții de aprofundat în viitor. Dar dincolo de latura pragmatică implicată de un astfel de proiect, importantă este, mai mult decât orice, formarea unui spirit al coeziunii între practicieni și teoreticieni din diferite domenii complementare, între oameni diferiți care pătrund și înțeleg în mod similar tipurile de valori inerente patrimoniului. Sper ca proiectul să crească și să continue și în viitor. Felicitări organizatorilor!” (Andrei Chindriș, arhitect)

„Am fost interesată de acest curs de la început. Consider ca temele prezentate și dezbătute sunt foarte utile. Periodic ar trebuie sa se desfășoare  asemenea proiecte pentru actualizarea informațiilor profesionale în domeniu.” (Luminița Paul, conservator și biolog)

„Cursul este o cascadă de învățături predate cu o pasiune incendiară de profesioniști excepționali din domeniul restaurărilor. Mi-a dat șansa să văd modele de bună practică, și să cunosc personalități de vârf din domeniul restaurărilor monumentelor de arhitectură. Relația dintre arhitectură și componentele artistice este un subiect despre care nu se vorbește prea mult în școlile de arhitectură și de aceea cred că această inițiativă ar merita să fie multiplicată, atât pentru cei care lucrează în acest domeniu, cât și pentru viitori specialiști. Cred că aceste module ar merita să facă parte și din programele universităților de profil. Și aș continua cu propunerea de amplificare a cursului înspre a consolida relația dintre toate specialitățile implicate în restaurările monumentelor de arhitectură, cu focus accentuat către structuri, instalații, arheologie.” (L.Z., arhitect)

„Aplaud inițiativa și eforturile de a fi organizat acest modul de ateliere online pe tema componentelor artistice la monumentele istorice, și consider că este oportună continuarea lui. Eu sunt arhitect și profesez atât în proiectare, cât și în comunicare în domeniul restaurării și promovării patrimoniului cultural, și consider că este foarte importantă dezvoltarea continuă a profesioniștilor din specialitățile implicate în proiectele ce vizează patrimoniul construit. Îmi imaginez că existența mai multor module de ateliere, care să abordeze atât teme tehnice din domeniul restaurării, dedicate profesioniștilor avansați, cât și teme de comunicare, promovare, educație, management cultural, business etc., ar avea o contribuție semnificativă la îmbunătățirea profesiilor noastre. Mai mult, consider că menținerea unor costuri de participare accesibile pentru unele module poate fi o formă bună de promovare a domeniului patrimoniului cultural în rândul celor ce nu profesează încă sau sunt începători, angajați în instituții publice, elevi, dezvoltatori, constructori etc. Cu o structură bine organizată, comunicare și prezentare bune, îmi imaginez felul în care acest proiect se poate dezvolta într-o școală alternativă și sunt încrezătoare în impactul pe care aceasta îl poate avea în viitor.” (I.P.G., arhitect)

„Vă felicit din toată inima pentru acest proiect! Așteptăm cu interes continuarea.” (S.M., conservator opere de artă și monumente istorice)

„Un proiect foarte ingenios și util, cu un mare potențial de a crea o comunitate puternică de practicieni în domeniul restaurării și conservării patrimoniului, unde colaborarea între specialiști este un element cheie pentru a obține rezultatele dorite!”  (Andreea Micșa, arhitect)

„O inițiativă privită cu entuziasm și curiozitate și care cu siguranță prin cel puțin două mari aspecte a fost de mare folos; odată prin aducerea unor oameni cu expertiză, care au împărtășit din experiența reală, concretă și detaliată a unor intervenții asupra monumentelor istorice și de asemenea, prin crearea unui spațiu comun de discuție, de interacțiune între toate profesiile și profesioniștii preocupați de acest domeniu. În plus, vizitele pe șantier, au oferit consistență întregului volum de informații primit și totodată, au întărit sentimentul necesității de a ne implica, și de a acționa corect. ” (Bianca A., masterand eco-design de mobilier și restaurare)

„Participarea la acest curs mi-a deschis perspectiva profesională spre mijloacele de intervenție asupra componentelor artistice ale clădirilor de patrimoniu. Ca arhitect, mă simt mai pregătită să intru în discuții cu un limbaj și metode specifice și să fiu de ajutor în echipele de proiectare.” (O.I., arhitect)

Un proiect frumos și benefic specialiștilor, celor aflați la început de carieră în acest domeniu și tuturor pasionaților de clădiri istorice și de frumos în construcții.” (Irina Tătăranu, arhitect)