Amprentele industriei extractive lăsate de Calea ferată Oravița–Anina (Banatul Montan)

Articolul explorează profunzimea impactului industrial asupra Banatului Montan, concentrându-se asupra orașelor Oravița și Anina, unde s-a cristalizat un mecanism industrial interconectat sub administrarea StEG și UDR. Contextul istoric este detaliat pentru a evidenția nașterea și dezvoltarea acestor localități sub influența industriei, subliniind importanța patrimoniului industrial și feroviar în expansiunea lor teritorială și economică. Acesta analizează formarea celor două centre administrative și conexiunile complexe dintre colonii, punctele de exploatare și prelucrare industrială.

În lumina procesului de dezindustrializare și a efectelor sale la nivel teritorial, articolul subliniază provocările cu care s-au confruntat aceste regiuni. Totuși, se conturează și o perspectivă optimistă prin prezentarea unei posibile soluții de revitalizare și regenerare teritorială.  Prin promovarea patrimoniului industrial și a rețelelor feroviare ca elemente-cheie ale unui circuit turistic inovator, se deschide calea către atragerea de investiții și refacerea conexiunilor comunitare. Astfel, articolul nu doar documentează evoluția istorică, ci sugerează și căi progresive pentru renașterea acestor localități, integrând în mod inteligent trecutul industrial într-un viitor durabil și dinamic.

The Footprints of the Extractive Industry Left by the Oravița–Anina Railway (Mountainous Banat)

This article explores the depth of industrial impact on the Mountainous Banat, focusing on the towns of Oravița and Anina, where an interconnected industrial mechanism crystallized under the administration of the Austrian-Hungarian State Railways (StEG) and Reşiţa Factories and Domains (UDR). The historical context is presented in detail, revealing how these towns came into being and developed under the strong influence of industry, emphasizing the industrial and railway heritage, essential for territorial and economic expansion. It examines the formation of each settlement and the intricate connections between settlements, points of exploitation, and industrial processing.

In the light of the process of deindustrialization and its territorial effects, the article highlights the challenges faced by these regions. However, an optimistic outlook is also outlined by presenting a possible solution for territorial revitalization and regeneration. By promoting industrial heritage and railways network as key elements of an innovative tourism circuit, it paves the way for attracting investments and reconnecting the community. Thus, the article not only documents these places’ historical evolution, but also suggests progressive paths for their revival, by intelligently integrating their industrial past into a sustainable and dynamic future.

Autor:

Diana-Elisa Dumescu este arhitect stagiar, absolventă a Facultății de Arhitectură și Urbanism din Timișoara și în prezent masterandă în anul al II-lea la programul de Masterat în Restaurare și Regenerare Patrimonială din cadrul Universității Politehnica din Timișoara. De-a lungul studiilor, s-a implicat în diverse studii istorice dedicate monumentelor de arhitectură, dezvoltându-și expertiza în conservarea și protejarea patrimoniului construit.

Caietele restaurării 2024, pp. 314-339