Conservarea și restaurarea monumentului de for public „Domnița Bălașa”

Lucrarea de față prezintă etapele de intervenție și materialele folosite în procesul de conservare și restaurare a unui monument de for public, realizat din marmură de Carrara, ce datează din secolul al XIX-lea. Intervențiile au fost efectuate în contextul derulării unui amplu proces de conservare, restaurare și punere în valoare a monumentului istoric „Așezămintele Brâncovenești, Biserica Domnița Bălașa”.

Fiind  o sculptură expusă în mediul exterior, în atmosfera poluată a orașului București, suportul litic se află permanent într-un proces de pierdere continuă din masa sa, lucru care îi afectează perceperea, înțelegerea și aspectul estetic inițial. Astfel, prin acest demers, se doreşte să se argumenteze necesitatea stopării proceselor de degradare, precum dizolvarea și dezagregarea superficială a rocii, în urma cărora, în timp, dispar detalii importante de plastică, decorații, însemne sau înscrisuri cu caracter documentar. În acest sens, este accentuat rolul substanțelor consolidante pentru refacerea coeziunii dintre particulele ce compun roca și contribuie la îmbunătățirea rezistenței mecanice. Pe lângă acestea, se doreşte să se prezinte influența biodeteriorării și acoperirilor de natură anorganică care, pe lângă efectul distructiv exercitat asupra suportului, are și efectul de diminuare a vizibilității întregului monument de către public, de alterare cromatică a sa, ceea ce duce la reducerea semnificativă a frumuseții sale. Așadar, această prezentare a restaurării unui monument aflat în spațiul extern își propune o descriere a metodologiei specifice suportului din piatră, prin metode de tratament eficiente și actuale, fără a neglija însă importanța și efectul trecerii timpului asupra lucrării. 

Conservation and Restoration of „Princess Bălaşa” Public Monument

This paper presents the intervention stages and materials used in the process of conservation and restoration of a public monument made of Carrara marble and dating to the 19th century. The interventions were carried out in the context of an extensive process of conservation, restoration, and enhancement of the historical monument „Brancovan Historical Site, Princess Bălaşa Church”.

Being a sculpture exposed to the outside environment, in the polluted atmosphere of Bucharest, the lithic support is permanently in a process of a continuous loss of its mass, which affects its perception, understanding, and initial aesthetic appearance. Thus, through this approach, it is pleaded for the need of stopping the degradation processes, such as the dissolution and superficial disintegration of the rock, as a result of which, over time, important three-dimensional details, decorations, insignia, or documentary inscriptions may disappear. In this respect, it is emphasized the role of consolidating substances to restore the cohesion between the particles that make up the rock and that contribute to the improvement of its mechanical resistance. Additionally, it is presented the influence of biodeterioration and inorganic coatings which, besides their destructive effect exerted on the support material, also has the effect of diminishing the visibility of the entire monument and its chromatic alteration, which leads to a significant decrease in its beauty. Therefore, this case study of the restoration of a monument located in the outer environment proposes a presentation of the methodology specific to the stone support, through effective and current treatment methods, without neglecting the importance and effect of the passage of time on the work of art.

Autori:

Valentin Ștefan, absolvent al ciclului de licență Muzeologie-restaurarea și conservarea patrimoniului istoric și al programului de Master Cercetarea, conservarea și valorificarea patrimoniului istoric, Universitatea 1 De­cem­brie 1918 din Alba Iulia. Expe­riență de peste 20 de ani în domeniul conservării și restaurării componentelor artistice din piatră la monumente istorice de importanță națională și specialist atestat în cadrul SC Metamorfozys SRL.

Tatiana Ciortea, absolventă a ciclului de licență Conser­vare-restaurare, Univer­sitatea de Arte și Design din Cluj-Napoca și a programului de Master Cercetarea, conservarea și valorificarea patri­moniului istoric, Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia. Experiență de peste 5 ani în domeniul conservării și restaurării componentelor artistice din piatră la monumente istorice de importanță națională, în cadrul SC Metamorfozys.

Caietele restaurării 2024, pp. 178-197