Pe baza materialului păstrat în arhivele Arhiepiscopiei Aradului şi Schitului Duminica Tuturor Sfinţilor din Suseni-Colţ, articolul prezintă o critică detaliată a procesului de restaurare a bisericii-monument istoric din Suseni-Colţ (jud. Hunedoara), subliniind cum se poate pierde autenticitatea unui monument prin lipsa de profesionalism în restaurarea picturilor murale de tradiţie bizantină din altarul bisericii şi gestionarea defectuoasă a acestor lucrări de către proprietarul monumentului, Episcopia Aradului. Deși frescele bizantine şi post-bizantine din altarul bisericii, databile între sfârşitul secolului al XIV-lea şi începutul secolului al XVI-lea, aveau o importanţă majoră pentru arta religioasă medievală din Transilvania, intervențiile neautorizate și necalificate din 1995–1996, respectiv 2000–2001 au avut ca rezultat falsificarea monumentului istoric. Articolul scoate în evidență carențele profesionale ale celor implicați în acest proces, în special ale pictorului bisericesc Viorel Gh. Țigu, ale cărui metode de restaurare nu doar că nu au respectat normele științifice și tehnice din domeniu, dar au contribuit şi la distrugerea picturii originare. De asemenea, este subliniat faptul că, în ciuda semnalelor de alarmă trase de instituţiile statului menite să protejeze patrimoniul cultural, lucrările au continuat nestingherite, accentuând distrugerea monumentului istoric. Acest caz tragic din istoria recentă a protejării patrimoniului cultural al României ilustrează impactul negativ pe care o restaurare neprofesionistă îl poate avea asupra unui monument istoric, cu consecințe mult mai grave decât abandonul în sine. Prin ignorarea de către Episcopia Aradului a recomandărilor specialiștilor în domeniu și prin utilizarea de personal necalificat, atât arhitectura bisericii medievale din Suseni-Colţ, cât şi decoraţia ei murală au fost grav compromise, iar valoarea istorică și artistică a acestui important monument istoric a fost iremediabil diminuată.
Pages from the Chronicle of a Failed Restoration: II. The Repainting of the (Post-)Byzantine Frescoes in the Sanctuary of the Medieval Church in Suseni-Colţ, Hunedoara County
On the basis of the material kept in the archives of the Archbishopric of Arad and of the All Saints’ Sunday Monastery in Suseni-Colţ, this article presents a detailed critique of the restoration process of the church in Suseni-Colţ, a historical monument of Hunedoara County, emphasizing how a monument’s authenticity can be lost through the lack of professionalism in the restoration of Byzantine and Post-Byzantine murals in the sanctuary of the church and the faulty management of these works by the monument’s owner, the Bishopric of Arad. Although the Byzantine-tradition frescoes in the church’s sanctuary, datable between the late-14th and early-16th century, were of major importance for medieval religious art in Transylvania, the unauthorized and unqualified interventions from 1995–1996 and 2000–2001, respectively, resulted in the falsification of this historical monument. The study highlights the professional shortcomings of those involved in this process, especially the church painter Viorel Gh. Țigu, whose restoration methods not only did not follow the scientific and technical norms in the field, but also contributed to the damaging of the original painting. It is also emphasized that, despite the alarm signals raised by the state institutions charged with cultural heritage protection, the works continued unhindered, accentuating the destruction of this historical monument. This tragic example in the recent history of Romania’s cultural heritage protection illustrates the negative impact that an unprofessional restoration can have on a historical monument, with far more serious consequences than the abandonment itself. By ignoring the recommendations of specialists in the field by the Bishopric of Arad and by using unqualified personnel, both the architecture of the medieval church in Suseni-Colţ and its mural decoration were seriously compromised, and the historical and artistic value of this important historical monument was irremediably diminished.
Autor:
Dragoş Gh. Năstăsoiu, istoric de artă (licenţă în Istoria şi Teoria Artei, Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, 2008) şi medievist (masterat şi doctorat în Istorie şi Studii Medievale, Central European University din Budapesta/Viena, 2009 şi 2018)
Muzeul Naţional de Artă al României, Bucureşti
Caietele restaurării 2024, pp. 278-313