Activitatea de conservare-restaurare a unui tablou pe pânză cu reprezentarea Madonei Rozariului a dat naștere unei cercetări a reprezentării acestei teme de-a lungul timpului. Informațiile au fost culese în urma vizitelor de documentare în muzee, în lăcașe de cult, precum și prin documentare online. Astfel, am descoperit istoria și răspândirea cultului religios care a determinat o întreagă serie de reprezentări cu scena Madonei Rozariului. Această temă a fost reprezentată de pictori cunoscuți sau mai puțin cunoscuți, lucrările lor regăsindu-se atât în muzee, în colecții particulare, cât și în lăcașe de cult.
Studiul de caz care a avut ca temă restaurarea tabloului Madonna del Rosario, tablou pictat pe pânză în culori de ulei, a presupus o metodologie de restaurare interesantă, care a fost continuu adaptată cerințelor recuperării scenei originare a tabloului, scenă care făcuse corp comun cu straturile de repictări și vernis colorat.
Madonna del Rosario: Case Study. History, Representations, and Restoration Methodology
The activity of restoring this painting on canvas with the representation of the Madonna of the Rosary has led to a research on the representation of this theme over time. The information was collected following documentation visits in museums, places of worship, as well as from different websites. Thus, the history and spread of the religious cult were reconstructed and this revealed a whole series of representations with the Rosary Madonna scene. This theme was represented by well-known and lesser-known painters, whose works can be found in museums, private collections, and churches.
The case study that had as its theme the restoration of the painting Madonna del Rosario, a work of art painted on canvas in the oil-colors technique, involved an interesting restoration methodology, which was continuously adapted to the requirements of recovering the initial scene of the painting, a scene that had made common body with different layers of repainting and colored varnishes.
Autor:
Maria-Valentina Dudu, expert restaurator pictură pe lemn și pictură de șevalet (patrimoniul mobil)
Absolventă a Universității Naționale de Artă Plastică din București, Secția de Conservare-Restaurare, 2010. S-a format profesional sub îndrumarea profesorilor Dana Postolache și Ioan Darida, participând la diverse proiecte de restaurare desfășurate atât în atelier, cât și pe șantiere. În prezent, este administrator la SC. Valart Restauro SRL.
Caietele restaurării 2024, pp. 260-277