Procesul de solubilizare în contextul intervenției de curățare

Una din operațiunile cheie ale procesului de conservare-restaurare a unei opere de artă pictată este cea de curățare – îndepărtarea tuturor depunerilor, a repictărilor, a peliculelor filmogene de protecție a suprafețelor picturale. Metodele de intervenție sunt mecanice și/sau fizico-chimice. La baza  mijloacelor „umede” stă solubilizarea, un șir complex de fenomene fizice și procese chimice. Acest fapt implică o profundă cunoaștere a proprietăților solvenților legate indisolubil de polaritatea sau nepolaritatea lor, a materialelor originare ale operei, a metamorfozelor suferite de acestea în timpul istoric (deveniri implacabile), dar și a celor cauzate uneori de factorii antropici.

Responsabilitatea operatorului crește exponențial cu atât mai mult cu cât operațiunea de curățare este singulară prin ireversibilitatea ei în metodologia de conservare-restaurare. Abordarea unui astfel de demers începe prin analizele de laborator și este de neconceput fără numeroasele teste efectuate in situ. Succesul operațiunii este asigurat prin coroborarea tuturor rezultatelor acestor cercetări, prin interpretarea lor corectă și o înaintare prudentă în eliminarea a tot ce “timpul” a marcat alterând imaginea originară.

The Solubilization Process in the Context of the Cleaning Intervention

One of the key operations of the conservation-restoration process of a painted work of art is its cleaning, that is, the removal of all deposits, repaintings, and protective filmogenic layers of pictorial surfaces. The intervention methods are mechanical and/or physical-chemical. The basis of „wet” means is solubilization, a complex series of physical phenomena and chemical processes. This fact implies a deep knowledge of the solvents’ properties, inextricably linked to their polarity or non-polarity, of the original materials of the work of art, of the metamorphoses they have undergone during historical time (i.e, their implacable developments), but also of those changes sometimes caused by anthropogenic factors.

The operator’s responsibility increases exponentially the more the cleaning operation is singular by its irreversibility in the conservation-restoration methodology. The approach of such an operation begins with laboratory analyzes and is unthinkable without the numerous tests carried out in situ. The success of the operation is ensured by the corroboration of all the results of these tests, by their correct interpretation, and by a cautious advance in the elimination of everything that „time” marked by altering the original image.

Autor:

Lector univ. dr. Ioan Darida – expert restaurator atestat pe patrimoniu mobil și monumente istorice, la categoriile de componente artistice: pictură murală, pictură pe lemn.

Activitatea lui Ioan Darida poate fi urmărită pe o perioadă de 40 de ani, timp în care a participat la restaurarea a mii de lucrări de artă restaurate în atelier, dar și șantiere la monumente de arhitectură civilă, de utilitate publică și privată, respectiv la biserici de rit ortodox și catolic. A participat și coordonat și șantiere de restaurare iconostase.

Caietele restaurării 2024, pp. 232-247