Scanarea 3D între arhitectură și componentele artistice în contextul cercetării și redării volumelor neregulate

Articolul explorează aplicarea tehnologiilor moderne, precum scanarea 3D, în restaurarea patrimoniului cultural, concentrându-se pe studiul de caz al reabilitării sediului Primăriei din Craiova (Palatul Banca Comerțului și Palatul fostului Hotel Palace). Utilizarea scanării 3D pe elemente decorative complexe – precum stucatură policromă, piatră sculptată și pictură murală – a permis documentarea detaliată a componentelor artistice și măsurarea precisă a suprafețelor lor, şi a degradărilor. Astfel, scanările au contribuit la optimizarea intervențiilor de conservare-restaurare.

Modelele digitale detaliate au permis reproducerea fidelă a elementelor decorative, economisind timp și resurse, iar utilizarea tehnicii de transpunere a decorațiilor la scară 1:1 a facilitat redarea compoziției originare. Această abordare avansată oferă soluții pentru o restaurare conform principiilor și metodologiei avizate, maximizând deci rezultatele.

3D Scanning between Architecture and Artistic Components in the Contexts of Research and Irregular-volume Rendering

This article explores the application of modern technologies, such as 3D scanning, in the restoration of cultural heritage, focusing on the case study of the rehabilitation of the City Hall in Craiova (the Bank of Commerce Palace and the former Hotel Palace). Using 3D scanning on complex decorative elements – such as polychrome stucco, carved stone, and wall painting – allowed a detailed documentation of artistic components and a precise measurement of their surfaces and degradations.

The scanning contributed, thus, to the optimization of conservation-restoration interventions. Detailed digital models allowed a faithful reproduction of decorative elements, saving time and resources, and the use of the technique of decoration transposition on a 1:1 scale facilitated the reproduction of the original composition. This advanced approach provides solutions for a restoration according to the approved principles and methodology, maximizing thus the results.

Autor:

Bogdan Gabriel Dobrișan, absolvent al studiilor universitare:
• licență, Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din Pitești, secția Artă Sacră;
• master, Facultatea de Teologie Ortodoxă Justinian Patriarhul din București, secția Artă Sacră în Contemporaneitate.

Colaborator proiecte și lucrări de conservare-restaurare a componentelor artistice la mai multe monumente istorice sub coordonarea dr. Luminița Dana Postolache, expert restaurator, și dr. Ioan Darida, expert restaurator.

Caietele restaurării 2024, pp. 248-259