Modul ateliere online RAC 2025 – detalii și regulament înscriere

Proiectul „Relația dintre arhitectură și componentele artistice, la monumentele istorice” a ajuns în cel de-al treilea an și cel de-al treilea modul de ateliere.

Fiind un modul nou, în 2025 proiectul se adresează atât cursanților care au participat anterior la proiect, cât și altor specialiști sau viitori specialiști în conservarea patrimoniului, care își doresc să participe.

Scopul proiectului este de a crește nivelul de specializare al celor care intervin pe monumentele istorice. Ne dorim o comunicare mai bună și o colaborare între specialiști, formarea echipelor multidisciplinare, intervenții ce iau în calcul ansamblul monumentului, conștientizarea rolului echipei și a efectelor, adesea în lanț, ale intervențiilor și materialelor noi, introduse în operă.

Toți lectorii de la ateliere au experiență bogată și variată, prezentările fiind bazate pe studii de caz și clarificând diverse noțiuni.

Important de știut: Nu este un curs care promite o abordare didactică, organizată pe model universitar. Pentru mai multe detalii despre structura, calendarul și tipul de informații predat, vă rugăm să consultați: PROGRAM MODUL

Relația dintre arhitectură și componentele artistice, la monumentele istorice

Conține module de activități online și activități în format fizic/materiale complementare de informare.

Cui se adresează (categorii de beneficiari):

Arhitecți-restauratori, restauratori componente artistice la monumente (pictură murală, piatră, stucatură policromă, vitralii …), istorici de artă – monumente istorice, structuriști, constructori – în zona monumentelor istorice, cercetători din domeniu sau reprezentanți ai administrației publice.

Participanții pot fi specialiști, absolvenți de facultăți de profil, masteranzi (arhitectură, conservare-restaurare operă de artă monumente istorice, istoria artei, patrimoniu cultural), studenți, practicieni în conservare-restaurare monumente istorice.

Mijloace de informare:

Proiectul propune o serie de activități menite să construiască o imagine de ansamblu asupra conservării monumentului:

  • ateliere online, pe ZOOM;
  • vizite în format fizic la monumente recent restaurate sau în curs de restaurare – vizitele la monument vor fi anunțate către participanții înscriși pe măsură ce vor fi stabilite. Participarea se face în funcție de organizarea fiecărui șantier, în condiții de siguranță.

Modul din 2025 de ateliere online (ZOOM):

  • 12 ateliere online (2–3 ore/atelier) cu prezentări de studii de caz, informații teoretice și exemple practice, răspuns la întrebări;
  • participare o dată pe săptămână, în zilele de luni sau miercuri;
  • numărul de participanți: 150, împărțiți în două grupe*;
  • temele abordate în fiecare atelier sunt conectate între ele, modulul fiind gândit în ansamblu. Nu se pot face înscrieri selective, doar la unele dintre ateliere.

*Pentru a sprijini transferul optim de informații, participanții vor fi împărțiți în două grupe pe baza opțiunilor selectate de aceștia în formularul de înscriere și în ordinea completării formularului de înscriere, până la ocuparea locurilor unui atelier:

  • luni, ora 18:30;
  • miercuri, ora 18:30;

Prin urmare, un lector susține același atelier de 2 ori, dar fiecare cursant poate participa doar la un atelier din săptămâna respectivă. Opțiunile pentru participarea la atelierul dintr-o anumită zi se fac la înscriere și se păstrează pe toată perioada de desfășurare a atelierelor online. În condiții speciale se poate schimba ziua de participare, prin anunț prealabil.

Program și detalii ateliere online:

  • 8–18 februarie, perioada de înscriere;
  • 19–23 februarie, verificarea aplicațiilor;
  • 24 februarie, centralizarea rezultatelor;
  • 25 februarie, anunțarea rezultatelor – pe e-mail, către fiecare aplicant;
  • 26 februarie–10 martie, semnarea contractelor și achitarea contribuției** la proiect.
  • 10 martie–4 iunie, desfășurare ateliere – cu pauză de o săptămână în perioada Paștelui/vacanței de Sărbători (21–25 aprilie).

Care sunt temele atelierelor online/cine sunt lectorii:

(în ordinea desfășurării atelierelor/săptămâni):

A1. Problematica restaurării patrimoniului construit rural. Lector: dr. Köllő Miklós, arhitect

A2. Conservarea preventivă și materiale utilizate în procesul de conservare-restaurare a monumentelor istorice. Lector: dr. Márta Guttmann, chimist

A3. Materialele folosite în restaurare în raport cu cerințele monumentelor și nevoile actuale de folosință. Principii și Studii de caz. Lector: dr. Ioan Darida, restaurator

A4. Relații între specialiști și beneficiari. Documente utile în diferite etape. Relația dintre proiectantul general și cel de specialitate. Lector: dr. Dana Postolache, restaurator

A5. Cercetarea referințelor arhitecturale, o etapă importantă în procesul de restaurare. Lector: dr. Cristina Woinaroski, arhitect

A6. Între protecția patrimoniului și securitatea la incendiu. Lector: Raluca Zaharia, arhitect

A7. Pictura murală, parte din ansamblul arhitectural (unui monument). Lector: dr. Maria Dumbrăvician, restaurator

A8. Lemnul în structura/construcția monumentelor istorice. Lector: Ferenc Mihály, restaurator

A9. Tâmplării. Lector: Ferenc Mihály, restaurator

A10. Umiditatea patologică a zidăriilor istorice (2). Lector: dr. Rodica Crișan, arhitect

A11. Intervenții structurale asupra construcțiilor istorice. Lector: Ștefan Geantă, inginer structuri

A12. Metode și tehnici de analiză și cercetare a structurii fațadelor clădirilor de patrimoniu. Tehnici și metode de restaurare. Lector: George Bogdan Teodorescu, arhitect

Detalii PROGRAM ȘI LECTORI

Înscriere

Pentru înscriere se va completa și trimite răspunsul la FORMULAR DE ÎNSCRIERE:

Având în vedere că o parte dintre participanții la curs sunt la prima înscriere, iar alții au continuitate, solicitanții vor completa formularul online astfel ușor diferențiat:

  • prenumele și numele
  • adresa de e-mail
  • numărul de telefon
  • profesia
  • ați mai participat la alte module ale cursului?
    *se va bifa (I/2023, I/2024, II/2024 sau Nu am mai participat)
  • scurtă motivație a participării (maximum jumătate de pagină)
    *se va completa de toți aplicanții
  • CV (orice format) sau Biografie
  • prima opțiune pentru ziua cursului
    * se va bifa (luni sau miercuri)
  • ceva ce nu am întrebat, dar ați vrea să ne spuneți
    *opțional

Criterii jurizare

Eligibilitate:

  •  respectarea condițiilor de eligibilitate enunțate la punctul Categorii de beneficiari
  •  completarea integrală și la timp a formularului de aplicare.

Evaluare*:

  •  relevanța parcursului profesional al aplicantului în raport cu proiectul „Relația dintre arhitectură și componentele artistice, la monumentele istorice”. Se vor urmări formările profesionale și experiența la monumente
  •  claritatea informațiilor oferite de către aplicant, 
  •  motivația aplicantului

Pentru fiecare criteriu menționat mai sus se va aloca un punctaj de 0–5 puncte, urmat de total.

*NOTĂ: Pentru aplicanții care au mai participat la alte module, se va verifica și numărul de prezențe la modulele anterioare, astfel încât participarea să fie optimizată. Punctajul participanților cu mai mult de 5 absențe/modul se va scădea cu numărul de puncte corespunzător absențelor, înmulțit cu 2.

Membrii juriului:    

  • Luiza Zamora, istoric de artă, Asociația 37;
  • Ramona Ungureanu, urbanist, UHM Research & Planning;
  • Laura Hangiu, specialist restaurator pictură murală, Faber Studio.

Răspunsul se trimite pe adresa de e-mail pusă la dispoziție, potrivit calendarului anunțat.

Contribuția beneficiarilor:

Pentru participarea la modulul din 2025, un participant trebuie să achite 200 de lei. Suma reprezintă o parte din valoarea activității, restul sumei este asigurată prin finanțarea obținută de la Ordinul Arhitecților din România prin Timbrul de arhitectură și contribuția ACS la proiect.

Contravaloarea contribuției se va achita prin transfer bancar, după anunțarea participanților admiși la modul și semnarea contractelor de participare. Factura poate fi emisă și pe persoană juridică, potrivit datelor furnizate.

După selecția participanților și achitarea taxei, aceasta nu va fi returnată în cazul în care un beneficiar nu poate participa, din motive obiective, la tot modulul. Acesta are însă posibilitatea de a numi altă persoană care să participe la ateliere.

Pe lângă experiența dobândită, la final participanții la modulul online vor primi o diplomă de participare cu condiția să fi participat la cel puțin jumătate +1 din ateliere.

Parteneri proiect

Relația dintre arhitectură și componentele artistice, la monumentele istorice,

proiect inițiat de Art Conservation Support;

proiect susținut de Ordinul Arhitecților din România din timbrul de arhitectură.

Parteneri proiect: Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba-Iulia: Departamentul de Istorie, Arheologie și Patrimoniu (DIAP), Universitatea Națională de Arte din București: Secția de conservare-restaurare opere de artă, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca.

Contact: caietelerestaurarii@gmail.com